Dan Codrean: „Nu cred că astăzi clujenii sunt mulțumiți, sunt convins că își doresc mai mult”

Reporter: Cine este Dan Codrean? Cum v-ați prezenta unui alegător care nu a auzit încă de dumneavoastră?

Dan Codrean: Aș începe prin a-mi reafirma originea de clujean. Sunt un clujean autentic: născut, crescut, format în mun. Cluj-Napoca; care a respins din fașă orice idee de a părăsi mun. Cluj-Napoca; care își dorește un viitor mai bun și la fel de strâns legat de acest oraș, atât pentru sine, cât și pentru copii și familia proprie.

Respir aerul orașului de pe malul Someșului Mic de 38 de ani și, întrucât nu mă văd trăind în altă parte, vreau să îl respir ani mulți în continuare… pe cât posibil unul mai curat.

Tot ceea ce sunt astăzi poartă amprenta orașului meu de suflet: am crescut în Cluj-Napoca; am învățat să merg pe bicicletă pe străzile neaglomerate din Cluj-Napoca; am urmat cursurile unor prestigioase unități de învățământ din Cluj-Napoca; mi-am întemeiat propria familie în Cluj-Napoca; am făcut primii pași ca antreprenor în Cluj; m-am realizat profesional în Cluj-Napoca.

Și dacă tot am pomenit de partea profesională, cred că ar fi oportun a preciza că sunt avocat. Avocatura este „prima iubire”, este o profesie provocatoare pe al cărei drum am pornit acum aproape 15 ani; iar în timp m-am format ca mediator, specialist în lobby și advocacy și am intrat în rândul arbitrilor din cadrul Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie Cluj.

În ceea ce privește experiența în administrația publică, aș aminti faptul că la vârsta de 31 ani am ocupat funcția de subprefect al Județului Cluj. Deși eram cel mai tânăr subprefect de până atunci, am reușit să depășesc așteptările celor care m-au investit cu încrederea lor și am primit chiar aprecierile acestora pentru viziunea proaspătă pe care am adus-o în gestionarea unor probleme delicate. Cu titlu de exemplu, aș pomeni introducerea programărilor on-line în cadrul Serviciului de permise și înmatriculări, Clujul fiind primul județ în care s-a implementat un astfel de sistem.

Reporter: Ce v-a determinat să intrați în cursa pentru funcția de primar al Clujului și de ce ați ales Pro România?

Dan Codrean: Cred că este esențial ca fiecare alegător – indiferent dacă a auzit sau nu de mine, indiferent dacă a avut ocazia să mă cunoască până în prezent sau nu – să cunoască faptul că am chibzuit atent asupra propunerii care mi-a fost avansate și că motivul care a înclinat balanța înspre un răspuns afirmativ a fost reprezentat tocmai de dorința de a contribui la ceea ce ar putea fi munincipiul Cluj-Napoca pentru noi și mai ales pentru copiii noștri.

Clujean fiind cunosc probleme orașului prin simplu fapt că mă lovesc de acestea în fiecare zi. În plus, cunosc modul în care s-a aplecat administrația actuală, în toată perioada în care s-a aflat la cârma orașului, asupra acestor probleme.

Pentru mine (și nu numai) este de neconceput ca după 16 ani de la primul vot de încredere acordat de clujeni primarului în funcție Cluj-Napoca să NU aibă realizat niciun proiect important pentru comunitate, măcar unul dintre cele mult lăudate în campaniile electorale anterioare, iar lista acestora este extrem de lungă. Sunt convins că lucrările de cosmetizare cu borduri și asfalt, executate în grabă, în preajma alegerilor, NU vor rezolva NICIODATĂ problemele reale ale municipiului, cu atât mai mult cu cât acestea se adâncesc cu fiecare zi care trece.

Pasul spre Pro România l-am făcut, în primul rând, datorită faptului că echipa de la Cluj este compusă din persoane cu care am avut plăcerea să colaborez și în trecut și care mi-au dovedit verticalitatea cuvântului lor.

Pe de altă parte, proiectul Pro Romania este unul care și-a propus să dea voce generației tinere, să încurajeze și să sprijine implicarea celor care, prin prisma viziunii proaspete și a experienței profesionale, pot reprezenta viitorul unei administrației publice locale sănătoase.

Reporter: Cluj-Napoca este lăudat deseori, mai ales de cei din afara lui. Credeți că pot fi convinși clujenii să nu se mulțumească cu ce e acum și să-și dorească mai mult?

Dan Codrean: O vorbă din bătrâni spune că „întotdeauna e loc de mai bine”. În cazul Cluj-Napoca, loc de mai bine este mult prea mult. Aș vrea sa fim realiști cu toții și conștienți de situația orașului nostru. Laudele pe care Cluj-Napoca le-a primit au venit pe fondul unor prezentări contextuale a unor mici realizări ale administrației sau pe fondul unor afirmații nefondate de genul „oraș de cinci stele”.

Cluj-Napoca este departe de ce ar putea fi și de ce ar fi trebuit să fie în prezent. Într-o notă retorică aș întreba dacă Cluj-Napoca a fost lăudat pentru numărul de locuințe promise/garantate tinerilor și studenților? Pentru noile cartiere de locuințe? Pentru soluțiile de infrastructură care au rezolvat problema traficului? Pentru unitatea și omogenitatea urbanismului? Pentru numeroasele zone verzi și de agrement? Pentru aqua-park? Pentru creșele, grădinițele și școlile nou construite? Pentru numărul vizitatorilor? Pentru valorificarea istoriei cetății?

NU cred că astăzi clujenii sunt mulțumiți cum este Cluj-Napoca și sunt convins că își doresc mai mult. Cred că își doresc, la fel ca mine, un oraș care să depășească problemele vechi, dar încă actuale, și să treacă la etapa următoare a dezvoltării sale – una în acord cu nevoile și specificul vremurilor.

Reporter: Care sunt principalele dvs. obiective? Cum vă diferențiați față de actuala administrație și de restul candidaților?

Dan Codrean: Elementele de diferențiere în raport cu actuala administrație și, respectiv, cu restul candidaților cred că sunt – în marea lor măsură – perceptibile fără un efort susținut. Dincolo de faptul că sunt cel mai tânăr candidat, cred că sunt singurul care a venit în fața clujenilor cu un program coerent de administrare locală, în cuprinsul căruia am punctat problemele cu care Cluj-Napoca se confruntă și, în contra-partidă, soluțiile realiste pe care le-am identificat pentru rezolvarea sau cel puțin ameliorarea considerabilă a acestora.

Încă de la momentul la care am înțeles să accept propunerea de a candida am precizat colegilor mei din echipa Pro România că doresc ca mesajul pe care îl transmit clujenilor să fie unul onest, că vreau să spunem lucrurilor pe nume, să arătăm exact unde ne găsim și unde vrem să ajungem, fără promisiuni iluzorii și fără a arunca cu noroi în alții. Perioadele de pre-campanie și campanie electorală sunt, prin excelență, un timp al promisiunilor. În ceea ce mă privește pot să fac o singură promisiune, anume că nu voi face și nu voi spune nimic din ce ar putea să mă oprească să mă uit în ochii unui clujean.

Explicația dorinței de a pune onestitatea ca piatră de temelie a mesajului meu poate să își găsească răspunsul și în faptul că nu sunt politicianul în căutarea unui „job” la stat, ci cetățeanul antreprenor care vreau să îmi valorific timpul, energia și experiența pentru ceea ce îmi doresc să fie Cluj-Napoca – un oraș în care calitatea vieții să nu fie doar un concept, o dorință fantezistă.

Obiectivele principale sunt orientate PRO calitatea vieții și se găsesc sub cupola acestui deziderat. Dintre acestea aș putea menționa:

1. Internaționalizarea capacității Clujului, adică încheierea de parteneriate cu metropole regionale, pentru un transfer de know-how administrativ; vorbim aici de transport în comun, de protecția mediului, despre mediul de afaceri, despre tehnologii urbane, educație și cultură.
Știu că unora le sună elitist, dar trebuie să depășim pragul comparațiilor exclusive cu orașele din România la trendurile existente în polurile de dezvoltare ale lumii civilizate. Trebuie să țintim sus dacă dorim să ajungem acolo. Sunt numeroase de multe orașe al căror exemplu îl putem urma.

2. Dar pasul 1 trebuie precedat de o diagnoză organizațională și audit intern – și asta nu pentru că trebuie să ne plângem mereu de greaua moștenire și să căutăm greșelile celor dinainte, ci ca să vedem exact unde ne situăm, unde putem inova sau unde este necesar să remediem. Aici intervine coordonata onestității la care făceam referire anterior. În toate metropolele dezvoltate există așa-numitul management al schimbării, cuvinte care pot părea insipide pentru publicul larg, dar esențiale pentru administrația secolului XXI. Clujul va trebui să inoveze continuu, dacă vrea să fie cel mai dezvoltat oraș al României. Atenție însă – inovație nu înseamnă să redescoperi roata, ci să utilizezi în mod inteligent, eficace și eficient resursele pe care le ai, sau chiar să generezi noi resurse.

3. Stimularea comunităților de experți; avem experți foarte bine priviți în Vest, dar pe care, din păcate, nu am știut să îi atragem spre autoritatea publică. Ei sunt cei care știu mai bine decât oricine unde este acordul fin, cum poate o comunitate să depășească provocările care apar pe parcursul dezvoltării. Primarul este cel care pune în practică o viziune conturată cu ajutorul tuturor factorilor interesați, nu un mic dictator atoateștiutor. Asta în contextul mai larg al invitației la dialog public în jurul proiectelor de anvergură – aspect care a devenit o practică deja comună la nivelul organizației noastre de la Pro România.

Reporter: Actualul primar avea vârsta dvs. de acum în 2004, când a fost ales prima oară. În plus, amândoi aveți studii juridice la bază. Vedeți asta ca pe un semn? Considerați că orașul are nevoie de o schimbare de generație în administrație?

Dan Codrean: Similitudinile legate de vârstă sau pregătirea juridică dintre mine și actualul primar le apreciez ca fiind simple coincidențe; doar atât.

În schimb, poate ar avea o oarecare relevanță faptul că primul mandat a actualului primar a fost câștigat prin vot în fața celui care s-a aflat în fruntea administrației locale clujene 12 ani. Această împrejurare ar putea contura un răspuns afirmativ la cea de-a doua parte a întrebării. Schimbarea de generații în administrație este inerentă și necesară, iar argumentul este indisolubil legat de necesitatea unei viziuni proaspete și actuale, corecte și obiective, independentă de orice stimul perturbant.

Reporter: Cum vedeți orașul nostru peste 10 ani?

Dan Codrean: 10 ani este o perioadă relativ îndelungată pe parcursul căreia multe din greutățile cu care astăzi Cluj-Napoca se confruntă pot fi depășite, însă trebuie să fim conștienți că – din păcate – nu toate. Altfel spus, vom fi mult mai aproape de locul în care am dori să fie Cluj-Napoca și vom crea premisele pentru a ajunge acolo.

„Produs de SC ELEMENTE ADVERTISING & CONSULTING SRL, la comanda Partidului PRO România – Cluj, Cod mandatar financiar: 21200010”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.