Liceul Tehnologic Special “Samus” Cluj-Napoca este partener într-un proiect cu finanțare europeană ”SOS – water sources are alarming”, împreună cu Gymnázium ”J.V. Jirsíka, České Budějovice, Republica Cehă, Escola Secundaria ”Henrique Medina”, Esposende, Portugalia,Istituto Omnicomprensivo, Guglionesi, Italia și Kadinhani Zeki Altindag Anadolu Lisesi, Konya, Turcia.

Aspectul inovator al proiectului rezidă din activitățile care vor fi bazate pe interdisciplinaritate, exact ceea ce solicită piața muncii.

”De exemplu, elevii vor combina cunoștințe și abilități legate de TIC, limbi străine, geografie, studii  economice, fizică, biologie și chimie.

De asemenea, se urmărește implicarea elevilor în prezentări (școală, oraș, munca în echipă) ceea ce le va permite să își folosească și îmbunătățească abilitățile de comunicare și TIC. Se va derula pregătirea în cadrul orelor de TIC și limbi străine pentru a asigura fluența activităților și va avea loc o cooperare cu organizațiile guvernamentale și non-guvernamentale care sunt devotate cauzei noastre, lucru ce oferă instituțiilor școlare oportunitatea de a face diferența la nivel internațional”, a spus Ambrozie Chis , coordonatorul proiectului și director al școlii.

Obiectivul principal al proiectului vizează realizarea unor instrumente și resurse educaționale de calitate, disponibile gratuit pentru utilizarea și adaptarea lor la clasă.

Elevii sunt cei care vor beneficia de pe urma acestei cooperări. Vor lua parte la activități prin care vor învăța despre diversele aspecte ale apei iar în mod inevitabil părinții vor fi și ei parteneri de proiect. Vom invita și familiile care au legătură cu apa într-un mod sau altul, fie că lucrează în agricultură, turism sau locuiesc în zone care depind de apă.  

Grupul ţintă îl reprezintă 110 elevi din țările participante, iar beneficiarii sunt cadre didactice, elevi, părinţi, comunitatea locală”, a explicat Ambrozie Chis.

În cadrul proiectului se va realiza un logo, o pagină web, o chartă a proiectului, un dicționar multilingvistic, precum și materiale non-formale tematice sau educaționale.

În cadrul proiectului sunt programate două întâlniri transnaționale, una care a avut loc în noiembrie 2017 în Republica Cehă, la lansare, iar alta este programată în mai 2019 în Turcia, cu ocazia finalizării proiectului și pregătirea raportului final.

De asemenea, sunt prevăzute 4 întâlniri cu elevii – activități de învățare – ianuarie-februarie 2018 – Portugalia, mai 2018 – Italia, octombrie 2018 – România și februarie 2019 – Republica Cehă.

Tema întâlnirii desfășurată în Portugalia a fost “Influența încălzirii globale asupra sistemului de apă și a turismului“ la care au participat un număr de 40 de elevi însoțiți de 15 cadre didactice din țările partenere: Italia, Cehia, România, Turcia și țara gazdă, Portugalia.

Pentru această întâlnire fiecare țară participantă la proiect a avut de pregătit o prezentare proprie printr-un filmuleț/ material realizat în ppt, prezentarea materialelor non-formale de învățare realizate de fiecare echipă în cadrul școlii, prezentarea unor idei legate de Water Charta, propunerea de cuvinte specifice tematicii întâlnirii, pentru realizarea unui dicționar multilingvistic.

Toate prezentările au fost realizate de elevii participanți la reuniunea de proiect și expuse în limba engleză.

Delegația Liceului Tehnologic Special ”Samus” Cluj-Napoca în Portugalia a fost compusă din cinci elevi – trei dintre ei având deficiențe de auz și doi cu deficiențe mintale, însotiti de trei cadre didactice: dir. adj. prof. Gabriel Vâtcă, prof. Diana Sîngerean și prof. Ioana Cîmpeanu.

Activitățile s-au desfășurat în perioada 29 ianuarie 2018 – 2 februarie 2018, ocazie cu care elevii au socializat, s-au jucat și au învățat lucruri noi. Programul a fost unul încărcat de activități non-formale specifice tematicii proiectului, Esposende fiind un orășel pe malul Oceanului Atlantic și având o multitudine de instituții și laboratoare de studiu al faunei, florei și vieții marine.

Proiectul se derulează în perioada 1.09.2017 – 30.08.2019 și beneficiază de finanţare în valoare de 23.985 euro prin Programul Erasmus +, implementat de Comisia  Europeană, prin ANPCDEFP.