Home / Cluj / Primăria vrea să pornească studiile pentru metrou la Cluj

Primăria vrea să pornească studiile pentru metrou la Cluj

În 15 ani, Cluj-Napoca va avea peste 1 milion de locuitori. Acesta este crezul enunțat de primarul Emil Boc ca să introducă un nou proiect pe care administrația locală îl va susține financiar anul acesta. Este vorba despre un studiu de prefezabilitate pentru introducerea metrolului în  oraș, scrie actualdecluj.ro.

Potrivit studiilor (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, 2016-2020 cu orizont de bătaie 2030)  chiar dacă centura de sud s-au realiza la Cluj, aceasta ar avea o încărcare de 85%, mai mare decât toate autostrăzile din România. Deci traficul rămâne o problemă majoră a Clujului.

În ultimii ani, lideri politici din Cluj au avansat ideea introducerii în oraș a metroului ca o alternativă pentru degrevarea traficului din oraș. Apoi au combătut această idee menționând că, în contextul studiilor aferente unei astfel de investiții, aceasta s-ar justifica doar în cazul unui oraș cu peste 500.000 de locuitori.

De anul trecut, liderii Primăriei Cluj, în lipsă de alte soluții reale la problemele de trafic, au început să susțină declarații pe tema posibilității ca, pe termen lung, Clujul să aibă metrou.

Primarul Emil Boc a spus chiar că susține această idee și chiar pornirea unor studii în acest sens.

Pentru 2018, Boc a anunțat că Primăria va susține de la bugetul local pornirea unui studiu de prefezabilitate pentru metrou la Cluj. Aceasta în conteztul în care, a spus edilul, în 15 ani, orașul va avea peste un milion de locuitori.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Clujului pe 2016-2020 (cu orizont de acoperire 2030) a nominalizat tramvaiul drept coloană vertebrală a orașului – cu un inel nou prin centru, plus o prelungire a șinelor din Bucium spre Florești. Pe albia Someșului, o soluție care a rămas în picioare a fost doar o variantă de șosea subterană rapidă, cu 4 benzi.

Metroul nu a fost nominalizat ca o soluție pentru descongestionarea traficului din Cluj-Napoca. În schimb, PMUD Cluj-Napoca a susținut realizarea centurii metropolitane care să lege orașul de autostrada Transilvania și de centura de ocolire Vâlcele – Apahida.

Amintim că în 2017, oficialii primăriei (primarul Boc și viceprimarul Dan Tarcea) au avansat din nou soluția introducerii metroului la Cluj. Asta ca un proiect pe termen lung – peste 30 de ani – când orașul va avea populația care să justifice investiția – 500.000 de locuitori.

Dan Tarcea a admis că trenul suspendat este o soluție mult mai ieftină, însă a apreciat că metroul vine și mai bine în a răspunde nevoielor de trafic a unui oraș cu o dinamică cum este Clujul. Acum, sufocat de mașini.

Viceprimarul a mai apreciat că în mandatul fostului primar Funar specialiști au spus că orașul nu poate avea metrou pentru că realizarea sa ar fi periclitată de pânză freatică. În prezent, adăuga Tarcea, sunt soluții tehnice ingenioase care permit să îl realizezi, mai ales în contextul în care în lume se construiesc șosele pe sub mare sau ocean.

Un proiect precum metroul trebuie însă pregătit, spune anul trecut oficialul, ca în 30 de ani să poată fi finanțat și realizat.

Specialiștii clujeni care au participat la dezbaterile pe tema mobilității au menționat încă din faza de pregătire a Planului de Mobilitate că un proiect precum metroul ar putea funcționa doar dacă orașul înglobează comunele satelit (Baciu, Florești, etc), în așa fel încât teritoriul să se dezvolte uniform.

Despre metrou, Tarcea mai afirma că poate fi realizat doar dacă se pune la bătaie finanțare națională sau din bani europeni.

Sursa: actualdecluj.ro

About paginadetransilvania

Check Also

Primăria Cluj-Napoca a primit Premiul de Excelență pentru Transport public și Mobilitate

În cadrul Galei Asociațiilor Municipiilor din România desfășurată la Ateneul Român, Primăria Cluj-Napoca a câștigat premiul de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *