In urma cu patru ani, Alina Isakovic, o tanara antreprenoare din domeniul publicitatii, paria pe portul traditional si punea bazele unei afaceri cu ii romanesti. “Nu am plecat de la ideea de a vinde doar ii, ci m-am gandit ca in aceasta criza de identitate vizibila puternic la nivel international, a miza pe portul traditional poate fi un castig”. Si a fost: astazi, Iiana este unul dintre pionerii industriei, fiind printre primele astfel de business-uri. A ramas o referinta in domeniul modei si vinde produse etnice in valoare de 30.000 euro lunar.
Iliana a luat nastere in 2013, cand, pasionata de cultura iei romanesti, Alina incepe sa o considere catalizatorului celui de-al doilea proiect antreprenorial al sau, dupa agentia BTL de implementare promotii pe care o detinea. De altfel, antreprenoarea sustine ca background-ul din industria de advertising i-a fost de mare ajutor in business-ul Iiana.
“Eu provin din zona Gorjului, zona care este renumita pentru modelele deosebite de ii pe care inca le mai fac acolo femeile. Asa ca ia a fost prezenta in viata mea inca din copilarie si am adorat-o tot timpul. Odata cu trecerea anilor, am aprofundat si mai mult acest subiect si am cautat informatii despre ce inseamna <<bluza romaneasca>>, asa cum a denumit-o Matisse in celebrul sau tablou. Nu imi amintesc foarte bine cand a inceput aceasta pasiune, dar am impresia ca am avut-o mereu. Stiu insa ca m-a marcat foarte mult cand am citit memoriile reginei Maria a Romaniei si am inteles, inca o data, cat de importanta este apartenenta la neam si cum portul traditional nu face decat sa intregeasca aceasta apartanenta”, povesteste Alina.
Initial, niciunul dintre apropiatii sai nu a crezut in ideea sa de afaceri. “Inceputurile nu au fost tocmai usoare. In plus, am observat treptat ca in niciun caz <<harta nu este ca si terenul>> , iar realitatea handmade in Romania este departe de a fi usoara”, spune Alina.
A inceput cu 40.000 de euro, investitie integral romaneasca, din surse proprii, fara niciun ajutor de la stat sau ajutor bancar. “Din contra, din punct de vedere fiscal a trebuit sa infiintez un grup de firme care sa se ocupe de ceea ce inseamna productia handmade. Nu a fost deloc simplu si a fost o provocare si pentru expertii juridici si fiscali cu care am lucrat”, spune aceasta.
Foto: wall-street.ro