Genoa. Genul programului: business!

    Articol scris de Andrei Rǎdulescu.

    Vestea că Dan Șucu a devenit de ieri, oficial, patronul clubului Genoa a lăsat fără cuvinte întreaga Europă, nu doar România.

    Mă rog, nu e chiar de ieri, pentru că injecția de 40 de milioane care l-a transformat în acționar principal, cu 77 la sută din club, s-a făcut pe data de 14 decembrie. Așa scrie în comunicatul oficial, în care Genoa anunță trecerea de la patronii americani cu probleme mari la românul Dan Șucu.

    O surpriză, evident, pentru multă lume, această achiziție pe nepusă masă a lui Șucu. Neașteptată pentru noi, jurnaliștii, dar gândită probabil multă vreme de patronul din Giulești.

    Are Șucu bani să țină în viață cel mai vechi club al Italiei, Genoa? Are, cu siguranță. Din mobilă și imobiliare. Mi-a plăcut prezentarea făcută de titratul cotidian italian, Gazzetta dello Sport, care a ieșit în fața, normal, cu știrile despre Șucu și la prezentat pe român în doar câteva cuvinte: „ un fost ghid turistic, ajuns milionar prin mobilă”. Pe jumătate adevărat, însă banii lui Șucu nu vin neapărat din Mobexpert, ci din terenuri și clădiri, din imobiliare. Averea lui, pe hârtie, nu e atât de impetuoasă, încât să își permită să riște așa, dintr-un foc, 40 de milioane de euro.

    De asta tot spun că e o mișcare bine gândită, studiată, în niciun caz una făcută peste noapte. Poate că Șucu nu se pricepe la fotbal, dar pe business e tătic, face afaceri din 93, a pornit de jos, a învățat, iar acum conduce Confederația Patronală Concordia, un grup de afaceri cu multe, multe milioane. E bazat.

    Poate că Șucu nu e singur în toată această poveste, poate doar numele lui e scos la înaintare, dar de fapt, Genoa a fost salvată din gropa financiară de mai mulți oameni de afaceri români, care nu vor să-și asocieze numele cu fotbalul. L-au lăsat doar pe Șucu. E și asta o variantă tare plauzibilă. Nu am informații exacte că e așa, dar zvonurile umblă repede, iar confirmările sunt greu de obținut.

    La Rapid, Șucu a simțit cum e mersul în fotbal, că se pot face banii. Iar un afacerist știe când să meargă la risc. Pentru că e un risc. Șucu și-a făcut calcule, dar normal, niciodată nu poți ști în fotbal dacă dai tunul sau nu. Poți să da, poți să nu, dar merită să încerci.

    Italia este totuși unul dintre cele mai tari campionate ale Europei, sub Premier League, sub Primera Division, dar la bătaie pentru locul trei pe continent cu Bundesliga. Nu e ușor să ajungi patron într-un asemenea campionat, clar, pentru că interesul e uriaș. Credeți că americanii care vin și cumpără tot prin campionatele tari ale Europei o fac de proști? Nu! O fac pentru ca simt mirosul businessului. Fiți siguri că n-o fac din joacă, nu e gambling, e știința afacerilor, iar dacă ele sunt făcute cu cap, se pot face bani.

    În România e greu să câștigi bani mulți din fotbal, toți patronii se plâng ca pierd. Adevărat, poate o fac doar de fațadă, că stă în caracterul românului s-o facă. Nu e și cazul lui Șucu, un patron inteligent care a văzut și a simțit că și-n micul fotbal românesc poți ieși pe plus. Dar într-un fotbal mare, cum e cel din Italia, unde stai la masă cu oameni milionari, miliardari, din toată lumea.

    Doar în ultimul an, Genoa a încasat spre 50 de milioane de euro. Din drepturi TV au venit aproape 30 de milioane. Sunt cu totul alți bani decât din România. E clar, balanța e bună. La Genoa, cheltuielile anuale cu salariile se duc spre 35-40 de milioane. Așadar, șansele lui Șucu să fie pe plus, mai ales dacă echipa rămâne în Serie A, sunt uriașe.

    Genoa plătește și vedete. Îl are pe bancă pe Patrick Vieira, cel care a revigorat echipa de când a venit, în noiembrie. Mai este și capriciosul Balotelli, fotbalist efectiv vânat de presă, cu toate prostiile pe care le face. E însă un nume, un brand.

    Așadar, pentru Șucu, Genoa e un plus mare și sunt convins că va ști să-l gestioneze. Pe model de business, nicidecum pe model de fotbal, pentru că n-a ales-o pe Genoa cu sufletul. Cum nici pe Rapid n-a cumpărat-o cu inima, ci ca pe o afacere, chiar dacă a pozat cu fularul la gât în Giulești. Asta e doar chestie de imagine. Va poza și cu fularul clubului Genoa, că și acolo sunt fani plini de pasiune, ca-n Giulești.

    Iar în spatele acestei tranzacții surpriză, poate se ascunde și o extindere a businessului de mobilă pe care Șucu îl conduce cu succes. Ce, mobila lui n-ar da bine și-n casele italienilor?! Ce, banii din Italia nu sunt buni?!