Executivul a avizat negativ proiectele de lege care prevăd că persoanele de același sex pot încheia în fața notarului sau la starea civilă un parteneriat civil în scopul organizării, respinse de Senat, motivând că parteneriatul civil nu este reglementat la nivelul UE.

„Considerentele conform cărora «Relațiile de cuplu consensuale, protejate prin parteneriat civil, sunt o realitate de fapt recunoscută juridic în legislația majorității statelor membre ale Uniunii Europene: Andora, Austria, Belgia, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Islanda, Irlanda, Luxemburg, Marea Britanie, Olanda, Norvegia, Portugalia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria» sunt irelevante întrucât parteneriatul civil ține de un domeniu care, cel puțin deocamdată, nu este supus reglementării la nivelul Uniunii Europene, fiecare stat membru având libertatea de opțiune în privința unei astfel de reglementări”, arată reprezentanții Guvernului, în punctul de vedere pe cele două proiecte de lege, obținut de MEDIAFAX.

Executivul mai arată că „prin adoptarea Codului civil, Parlamentul și-a exprimat deja opțiunea de politică legislativă în materia relațiilor de familie, reglementând ca unica formă de conviețuire recunoscută, căsătoria între persoane de sexe diferite”.

De asemenea Guvernul Executivul susține că prevederile juridice europene și internaționale consacră principiul căsătoriei, nu cel al parteneriatului civil.

„ Precizăm faptul că numeroase prevederi ale actelor juridice europene şi internaţionale consacră principiul căsătoriei şi nu pe cel al parteneriatului civil, această realitate fiind recunoscută de Declaraţia Universală a Drepturilor Omului1, Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, precum şi alte norme europene şi internaţionale referitoare la drepturile omului. Mai mult, la pct 4. 40 din Decizia Curții Constituționale nr. 580/20165 se stabilește faptul că art. 48 din Constituție consacră și protejează dreptul la căsătorie și relațiile de familie rezultând din căsătorie, distinct la dreptul la viață familială/respectarea și ocrotirea vieții familiale, cu un conținut juridic mult mai larg, consacrat și ocrotit de art. 26 din Constituția României”, potrivit sursei citate.

Executivul menționează dispozițiile din Codul civil care reglementează căsătoria și familia, precizând că „din punct de vedere al dreptului european, reglementarea parteneriatului civil nu reprezintă o cerinţă europeană, ci cade exclusiv sub incidenţa reglementărilor naţionale ale statelor membre”.

„Menționăm că, potrivit dispozițiilor art. 258 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată cu modificările și completările ulterioare, «(1) Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între soţi, pe egalitatea acestora, precum şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea şi educarea copiilor lor. (2) Familia are dreptul la ocrotire din partea societăţii şi a statului. (3) Statul este obligat să sprijine, prin măsuri economice şi sociale, încheierea căsătoriei, precum şi dezvoltarea şi consolidarea familiei. (4) În sensul prezentului cod, prin soţi se înţelege bărbatul şi femeia uniţi prin căsătorie». Din punct de vedere al dreptului european, reglementarea parteneriatului civil nu reprezintă o cerinţă europeană, ci cade exclusiv sub incidenţa reglementărilor naţionale ale statelor membre”, conform sursei citate.

Reprezentanții Guvernului mai spun că, cele două proiecte privind parteneriatul civil implică cheltuieli suplimentare din bugetul asigurărilor sociale de stat.

„În cazul parteneriatului civil deschis persoanelor de sex diferit, obligația de întreținere a copiilor proveniți dintr-o astfel de relație este preluată de asigurările sociale sub forma pensiei de urmaș, pe când în cazul copiilor proveniți din afara relației de parteneriat, obligația de întreținere este recunoscută doar în raport cu părintele decedat. În cazul decesului unuia dintre partenerii aflați într-o relație de parteneriat civil asigurările sociale nu pot prelua obligația de întreținere prin acordarea unei pensii de urmaș din sistemul public. De asemenea, menționăm faptul că în expunerile de motive se precizează că măsurile propuse nu implică alocare de resurse suplimentare de la bugetul de stat, fără a se face referire la impactul asupra bugetului asigurărilor sociale de stat. În același context, menționăm că măsurile propuse implică cheltuieli suplimentare din bugetul asigurărilor sociale de stat, având în vedere faptul că se extinde sfera beneficiarilor de pensie de urmaș prin modificarea condițiilor de eligibilitate la această categorie de pensie”, susține Executivul.

Guvernul mai precizează că Executivul mai precizează că CEDO a statuat „în jurisprudența sa privind adopția de către un partener a copilului celuilalt partener – că nu se poate considera că un cuplu homosexual necăsătorit se află într-o situație juridică similară celei a unui cuplu heterosexual căsătorit (Gas și Dubois c. Franței, hot. din 15 martie 2012, § 68)”.

De asemenea, „potrivit Recomandării CM/Rec(2010)5, cu privire la combaterea discriminării întemeiate pe orientarea sexuală sau identitatea de gen, adoptată de Comitetul Miniștrilor al Consiliului Europei, la data de 31 martie 2010, în cazul în care legislația națională recunoaște parteneriatele înregistrate între persoane de același sex, statele membre trebuie să încerce să se asigure că statutul lor juridic, precum și drepturile și obligațiile acestora, sunt echivalente celor ale cuplurilor heterosexuale aflate într-o situație comparabilă (pct. 24)”, mai arată sursa citată.

Prin urmare, Guvernul nu susține adoptarea inițiativelor legislative privind parteneriatul civil.

Senatul a respins, pe 18 martie, două proiecte de lege care prevedeau că persoanele de acelaşi sex puteau încheia în faţa notarului sau la Starea civilă un parteneriat civil în scopul organizării vieţii comune ca familie. Actele normative arătau drepturile şi obligaţiile partenerilor.

„Parteneriatul civil reprezintă uniunea liber consimţită între două persoane, încheiat în condiţiile legii”, prevede proiectul. Astfel, noţiunea de parteneriat civil este definită în proiect drept „uniunea dintre două persoane de sex diferit sau de acelaşi sex prin declararea sa în faţa ofiţerului de stare civilă în scopul organizării vieţii private comune şi a gospodăririi împreună”, prevedea proiectul de lege iniţiat de deputaţii Andrei Gerea şi Ion Popa.

O altă prevedere a iniţiativei ALDE arăta că partenerii aveau obligaţia să întreţină copiii celuilalt partener. Parteneriatul civil înceta prin decesul sau declararea judecătorească a morţii unuia dintre parteneri. Acesta se putea desface prin decizia unilaterală a unuia dintre parteneri consemnată în scris de către ofiţerul de stare civilă.

Spre deosebire de propunerea legislativă a lui Florin Manole şi Ovidiu Raeţchi, proiectul ALDE prevede folosirea unui interpret autorizat, în cazul în care parteneriatul civil este încheiat între cetăţeni străini sau persoane surdomute.

Senatorii au respins, însă, şi proiectul de lege al deputaţilor Florin Manole şi Ovidiu Raeţchi, împreună cu colegi din USR şi UDMR, cu privire la parteneriatul civil.

”Nu putem trece peste cerinţele Curţii Europene a Drepturilor Omului care ne obligă să oferim tuturor cuplurilor o recunoaştere şi protecţie legală a relaţiei lor şi să respectăm dreptul fundamental la viaţă privată. Nu putem să ignorăm drepturile şi nevoile copiilor născuţi în afara căsătoriei. Proiectul de lege este benefic tuturor persoanelor care au ales să nu se căsătorească, dar trăiesc împreună, ca soţ şi soţie, de ani şi zeci de ani. Legea parteneriatului civil oferă o formă de protecţie şi partenerilor de acelaşi sex, punând capăt unei discriminări şi marginalizări pe care românii au demonstrat recent că o resping”, spune senatorul USR Vlad Alexandrescu, unul dintre iniţiatorii proiectului de lege.

Proiectele legislative urmează să fie dezbătute și adoptate în plenul Camerei Deputaților, for decizional pentru cele două inițiative.

Bulgaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia şi România sunt singurele ţări din Uniunea Europeană care nu permit nici căsătoria între persoane de acelaşi sex, nici parteneriatele civile. 13 din cele 28 de state UE permit căsătoria şi alte nouă au admit parteneriatul civil.