Licoarea românească detronează celebrele băuturi fine. Zetea – o poveste care nu poate fi spusă în cuvinte

    Licoarea rubinie este ambasadorul Transilvaniei  peste tot în lume de mai bine de 500 de ani, însă prima mențiune documentară pe teritoriul României despre acest „aur lichid” datează  din 1332.

    Conscrieri medievale amintesc pruniștile și cazanele de pălincă din zona de vest a Transilvaniei. Multe denumiri sunt legate de această băutură tradițională. Din Apuseni până la Zalău, fie că i se spune pălincă, horincă, sau simplu țuică, această licoare este o marcă a zonei. Oașul, Maramureșul și Zalăul, toți sunt adepții pălincii.

    Această tradiție a licorii rubinii s-a transmis din generații și în familia Zetea. Povestea veche de un secol, îl prezintă pe Ioan Zetea fierbându-și țuica în vechea sa pălincie în două cazane devenite piese de muzeu. Ceea ce inițial a luat naștere ca o mică afacere, a devenit un brand național, fiind extrem de cunoscut peste hotare. Silviu Zetea, care a moștenit afacerea de la tatăl său Valer Zetea, a fost cel care a extinsă întreaga moștenire și a transformat-o în ceea ce reprezintă astăzi brandul Zetea.

    Un produs cu o poveste este de zece ori mai apreciat, iar când povestea îmbină tradiția cu familia și viața la țară, succesul afacerii Zetea este garantat. Pălincia Zetea își are făgașul în Arieșul Aurit din județul Satu Mare, fiind una din cele mai moderne distilerii din țară. Țuica românească de Zetea este un brand de lux care se vinde la prețuri amețitoare chiar și în Japonia.

    „Mă ocup de partea exclusivistă, din ce în ce mai mult pe comandă. Eu am șase produse: țuică, pălincă de Medieșu Aurit, pălincă de Ardeal, pălincă de pere, lichior Silvoriu, pălincă Crai Noi”, a precizat producătorul sătmărean.

    Toate sticlele sunt personalizate, inconfundabile. Seria de lux creată de Silviu Zetea în anul 2000 aveau încrustată în sticlă denumirea licorii cu aur.

    Afacere cu tărie tradițională, este o activitate populară în mediul rural pe care o familie o poate desfășura cu o investiție relativ mică. Principalul cost îl reprezenintă cazanul de cupru pur.

    În cazul pălinciei Zetea, costurile de producție sunt mult mai mari, datorită produselor premium pe care aceasta le produce, unele unicate. După revoluția din 1989, Silviu Zetea reorganizează această activitate din dorința de a transmite generațiilor viitoare secretul metodei „Zetea” transmis din tată în fiu. Țuica Zetea de Transilvania are un mare succes, depășind 500.000 de euro anul, ca și cifră de afaceri și a obținut numeroase distincții, printre care și Medalia de Argint de la Concursul Mondial al distilatelor naturale din Bruxelles în anul 2001. În hotelurile de lux 100ml din acest „aur lichid” ajunge și la 100 de lei.

    Prestigiul faimoasei licori este cu atât mai mare, cu cât este folosită în România în relațiile de protocol și la nivel diplomatic, fiind un produs de lux, apeciat în toate colțurile lumii. Distileria Zetea are șansa de a-și prezenta produsele celor care îi trec pragul chiar la ea acasă. Turiștii au oportunitatea de a descoperi metoda în care se prepară această băutură cu tradiție, care a dus peste hotare faima României.