Marea Neagră, de la zonă de risc la strategii de dezvoltare în beneficiul României

869

Din anul 2014 zona Mării Negre a intrat în atenția analiștilor ca fiind una cu un potențial crescut de conflicte militare. Intersectarea intereselor diferitelor centre de putere regională și globală, precum și evenimentele din Ucraina, au făcut ca Marea Neagră să fie privită cu atenție mai ales din perspectiva militară.

În acest articol nu o să analizez acest spațiu din punct de vedere militar, deoarece situația din această perspectivă este destul de bine știută. Voi încerca să observ rolul economic pe care îl are sau ar putea să îl aibă România în zonă.

Aici, din punct de vedere geo-economic țara noastră are o serie de caracteristici importante precum: portul Constanța, gurile Dunării și legătura terestră directă între M. Neagră și restul Uniunii Europene. Pornind de la aceste puncte putem susține că România este cel mai important stat membru al UE în zona sud-estică a acesteia. De asemenea din punct de vedere economic avem al treilea PIB din zonă după Rusia și Turcia. Totodată rolul României în cadrul BSEC ( Organizația de Cooperare la Marea Neagră) este unul foarte important.

Bazinul mediteranean

Așadar pot susține că în această zonă avem un spațiu potențial de dezvoltare economică. Dacă este să gândim în termeni mai largi, mai exact planurile de dezvolatre a infrastucturii terstere și maritime între China și Uniunea Europeană prin programul “One Belt One Road” inițiat de Beijing, atunci România, prin poziționarea geografică, devine un punct important în persepectiva legăturilor viitoare între Bruxeless și China.

Pentru ca acest plan să devină realitate guvernul României trebuie să își întăreascăpe cât de mult posibil legăturile economice cu Turcia și Georgia și să înceapă un proces de “dezghețare” a dialogului cu F. Rusă.

De ce ar trebui făcuți acești pași?

Turcia este cel mai important stat cu ieșiere la M. Neagră, prin intermediul spațiului maritim turcesc se realizează legătura directă cu oceanul planetar. Economia turcă este una în plină dezvoltare iar statul turc este un foarte important hub în materie de rute de transport enegretice între Rusia și UE, Azerbaijan și UE.

Georgia este poatea de intrare dinspre zona Mării Caspice spre Uniunea Europeană prin intremediul Azerbaijanului, iar prin conexiunea portului Constanța cu porturile georgiene Poti și Batumi s-ar putea realiza foarte bine o ruta de transport a mărfurilor din China (via Asia Centrală-M. Caspică-Azerbaijn) în Uniunea Europeană, astfel România devenind un punct central în cadrul viitorului tranzit comercial.

Rusia este cea mai importantă și influentă forță economică, militră și politică în zona Mării Negre, practic o încercare de excludere a Rusiei din orice proiecte multilaterale de cooperare economică la M. Neagră nu ar face decât ca acel proiect să nu fie unul fiabil ( vezi exemplul planului de construcție a gazoductului Nabucco).

Pentru a face acest lucru, guvenul român ar trebui să își axeaze eforturile diplomatice, politice și economice pe consolidarea cooperării în cadrul OCEMN, această instituție fiind singura care reunește în cadrul său toate statele riverane la M. Neagră și nu numai.
Aici este cheia dezvoltării potențialului României ca actor regional cu inițiativă la Marea Neagră.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.