Foto: cpressrelease.com

Peste 175 de milioane de copii, aproximativ jumătate din copiii de vârstă preșcolară din lume, nu sunt înscriși în sistemul de învățământ preșcolar, ratând astfel o șansă esențială și suferind din start inegalități majore, avertizează UNICEF.

”Astăzi, 50% dintre copiii de vârstă preșcolară din lume, cel puțin 175 de milioane nu sunt înscriși pe parcursul acestor ani cruciali pentru dezvoltare în învățământul preșcolar. În țările cu venituri mici, doar unul din cinci copii accesează învățământul preșcolar”, spun cei de la UNICEF.

Primul raport global privind educația preșcolară, lansat de UNICEF, intitulat „O Lume Gata Să Învețe: Prioritizarea educației timpurii de calitate”, arată că atunci când copiii urmează pentru cel puțin un an cursurile preșcolare, aceștia au mai multe șanse de a-și dezvolta abilități esențiale necesare pentru a se bucura de succes la școală. De asemenea, ei au un risc redus de a repeta clasa sau de a abandona școala și au astfel au o capacitate mai mare de a contribui la dezvoltarea unor societăți pașnice și economii prospere, odată ajunși la vârsta adultă.

UNICEF face apel la guvernele din întreaga lume să asigure copiilor acces universal la cel puțin un an de educație preșcolară de calitate, care să devină o componentă standard a educației fiecărui copil, în special a celor mai vulnerabili și excluși. Pentru a transforma acest lucru în realitate, UNICEF îndeamnă executivele să aloce cel puțin 10% din bugetele naționale ale educației pentru a extinde educația timpurie și a investi în profesori, în standarde de calitate și într-o distribuție echitabilă.

În 2017, o medie de 6.6% din bugetele naționale dedicate educației erau alocate educației preșcolare, iar aproximativ 40% dintre țările cu date disponibile atribuiau mai puțin de 2% din bugetul educației acestui sub-sector. În Africa Centrală și de Vest, 2.5% din bugetul educației merg către educația preșcolară, 70% dintre copiii din regiune fiind privați de beneficiile educației timpurii. În Europa și Asia Centrală, guvernele dedică cea mai mare proporție, peste 11% din bugetul educației, educației preșcolare.

Lipsa de investiții în educația preșcolară la nivel internațional afectează în mod negativ calitatea serviciilor, inclusiv lipsa majoră a educatorilor formați. În statele cu venituri mici și venituri medii mai scăzute trăiesc în total peste 60% dintre copiii lumii de vârste preșcolare și doar 32% dintre cadrele didactice din sistemul preșcolar. De fapt, doar un număr de 422.000 de cadre didactice din sistemul preșcolar predau în prezent în statele cu venituri mici. Cu o populație în creștere și plecând de la premisa ideală a unui raport elev-profesor de 20 la 1, lumea va avea nevoie de 9.3 milioane de noi profesori pentru a răspunde obiectivelor educației timpurii până în 2030.

În România, Consiliul Județean Bacău, Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională, Asociația Internațională Step by Step, Ministerul Educației Naționale și UNICEF în România au lansat la Bacău pe 27 martie, programul „România crește cu tine – Educația timpurie, o investiție în viitor”. 11 comunități din județul Bacău, 11 comunități din județul Brașov și un sector din municipiul București vor beneficia de implicarea mai multor echipe de specialiști (din domeniul educației, al sănătății, al protecției sociale, ONG-uri, culte religioase, oameni de afaceri etc.) pentru a dezvolta strategii în domeniul copilăriei timpurii care să fie adaptate fiecărei comunități în parte, transmite UNICEF România.